torsdag 16 december 2010

KULWINDER AR TILLBAKA

ETT ARBETSPASS
Efter tva veckors vantan har Kulwinder kunnat resa sig fran sin fars sjukbadd. Fadern ar battre och behover inte langre vardas pa sjukhus, vilket ocksa kraver att ngn anhorig finns tillhands bredvid den sjuke.For att t.ex. laga mat.


Kulwinder ar tillbaka! Mycket i denna soc.arb.organisation hanger pa den enda kvinnan.
 Ena dagen forbereder vi nasta dags besok i byn.
Tre av kvinnorna ar "assistenter".Har sitter vi i det lilla kontoret och gor blueprint, dvs kopierar prickuppritade modeller ( fyra nya),vevar sma garnportioner,Diskuterar den studieresa vi vill kunna gora till ett s,k, barefoot college. http://www.tilonia.com/. En org. som funnits sedan 1972 och som hjalper fr.a. kvinnor i avlagsna landsbygdsbyar till egen utveckling.Vi hoppas kunna fa deras hjalp i var bys utveckling.




Efter tre timmars intensivt arbete och lugnt diskuterande betalar vi assistenterna och sedan packar vi for morgondagens besok i byn. Klockan ar ung 3 pa em. Britta och jag gar till sjon, Gadisar, dar vi hort om en restaurang/ cafe vid sjon. Tank om det kunde vara ett LJUVLIGT stalle!med god mat. och vacker miljo!


Och just det var vad vi fann! Men utan mat och inga andra manskor.Kocken var i sin hemby f.a. hjalpa ngn. som blivit sjuk. Stallet stod oppet och bara vantade pa oss. Jag fick en stunds slummer och Britta en efterlangtad gymnastik.Hit gar vi tillbaka!


Efter middag nanstans, vandrade vi hem genom medeltida gator. ...och dar blev det serverfel, sa nu publicerar jag detta halvfardigt...
Nu gar jag hem pa de morka gatorna.
Hej so long, Elsa
Ps man kan trycka tva ggr pa dessa bilder for att fa upp dem i storlek.. Ds


6 kommentarer:

skolsyster Monika sa...

Hej Elsa.
Nu har jag då äntligen skaffat mej ett konto så att jag kan ge respons på era äventyr.
Härligt att se att Kulvinder är tillbaka, förstår att det är hon som är den viktigaste nyckeln i ert arbete. Tycker att hon ser lite tärd ut på bilden. Han chefen, har han fått helt storhetsvansinne? Viktigaste mannen i stan!!
Det är stor skillnad på klimatet här och i Jailsalmer, isarna ligger med ca 10-25 cm, tyvärr snöar de nu över. Allt ser ut som ett gammaldags julkort, jättevackert, men farligt om man är ute på vägen.
Kram, hälsa alla.
Monika

Elsa sa...

Kul Monika, att du klarat detta "svara"! Roligt att hora fran dig. pa fb. kan jag inte svara, kan ej komma in och det tar f. mkt tid. I dag sondag ar jag ledig, sa jag passar pa att shoppa. lite!. Ett helindiskt armband med pafaglar t.ex..
Lagom svalt i dag kanske 18 grader./ kram Elsa

Anonym sa...

Hej Elsa!

Vill bara tala om att din bok fick en mycket fin recension i tidskriften Konsthantverk. Citat: "Det var länge sedan jag såg konstbilder som gav så många positiva och konstruktiva känslor". "Vatten och öken är en suverän bok men också en del av ett imponerande konstnärskap."

Hälsningar från
Elisabet Jansson

KA sa...

Kära Elsa!
Har just pratat med Birgitta. Hon var förstås så nöjd.
Nästa gång försöker jag att följa med.
Svårt att vara beroende av en person, Kulvinder.
Här är full vinter.
Besökte min bil idag. Den hade ett 2 dm. tjockt istäcke.
Använder den inte alls vintertid, men den startade snällt. verkligen ett i-landsproblem.
Anders är trött, trött.
På tisdag skikt-rtg. för att kolla om tumören vilar.
Han hälsar kram.
Ha det så bra nu och vi hörs snart igen.
Önskar oss alla ett bra år 2011
Kram, Kina

Lena sa...

Hej Elsa!
Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År och vill samtidigt passa på att gratulera till din jättefina bok.
Vi har -18 grader här idag och enormt mycket snö. Så jag njuter av att titta på dina fina bilder och följer med stort intresse dina händelserika dagar.
Varma hälsningar
Lena Lundgren

evapp sa...

Kära Elsa - du kan, du vill, du orkar!
Roligt att höra att ni har kommit igång, men jag tycker att kvinnorna borde underlätta för er, deras välgörarinnor, istället för att komplicera saker med diverse krångel med flickornas ålder o dyl!
Hoppas att någon kan avlasta er från ansvaret så småningom- det är väl tungt att vara så där omistlig?
Antar att ni varje dag påminns om hur olika vi ser på saker i Indien och Sverige - ni kan ju inte rimligen räcka till för hur nånga elever som helst - säger en svensk!
Snön fyller Stockholms gator, det är svårt att ta sig fram vilket transportmedel man än väljer - själv tar jag taxi bara jag ska runt hörnet! Rullatorn klarar inte modd och snövallar. Tack vare kortisonet har jag mindre ont - tack och lov! Julen blir lugn och bra med barn och barnbarn. Hur ser din jul ut? Jag önskar dig några dagars vila i tystnad och frid - är det vad du behöver? Hälsa Britta mycket. Har hon en egen blogg? Allt gott önskar Eva